Skip to content

Nasobůrky, germánský zlatý nákrčník a přívěšky

24.1.2012

Zlatý nákrčník s listem vyrobený z pletených drátků byl nalezen v ženském kostrovém germánském hrobě už v roce 1818 u Nasobůrek v okrese Olomouc. Součástí pohřební výbavy bylo i několik zlatých lunicových přívěšků zdobených filigránem (2-7) a přívěšek ve tvaru cikády (1) zdobený vloženými drahými kameny (technikou přihrádkové inkrustace, cloisonné). Nález je datovaný do konce 5. století.

Bližší pohled na přívěšky. Kromě lunicových tvarů zde můžeme vidět i motiv rovnoramenného kříže v kruhu a motiv tří spirálových S (hadí symbolika?). Vzhledem ke způsobu uložení přívěšků v hrobě se předpokládá, že byly uchyceny na zlatém nákrčníku.

Použitá literatura:

  • Droberjar, Eduard. Encyklopedie římské a germánské archeologie v Čechách a na Moravě. Libri, 2002.
  • Tejral, Jaroslav. Morava na sklonku antiky. 1982.
Komentáře: 3 leave one →
  1. Hlutwig permalink
    25.1.2012 0.48

    Ohledně motivu těch tří S jsem někde četl (zkusím najít), že mohly symbolicky zobrazovat nějaký pradávný mystický tanec. Pohybem ve tvaru spirálového S mohl být připomínám akt založení vesmíru a světa. Skrze kroužení kolem vlastní osy se tanečník znovu sjednocuje s harmonií hvězd, planet a galaxií. Ve chvílích, kdy se točí dostředivým, klesajícím, pohybem (jakoby se uzavíral sám do sebe), tak „získává“ neměnný bod uvnitř vlastního srdce a celý svět jakoby svine dovnitř sebe. Pokud je rotace tanečníka opačná, rozplétající, odstředivá, stoupající, tak jakoby nanovo vesmír zase rozvinul, založil.
    Podobně je prý súfijskými muslimy chápána jednota všeho jsoucího a jejich dervišové podobně i tančí (Purce Jill, Mystická spirála, 1974). Může to být pozůstatek onoho dávného tanečního rituálu ?

  2. 25.1.2012 15.04

    Zajímavé.

    V té knize Moravské ornamenty z roku 1888 se píše, že ostře lomený symbol S asi vznikl až při vyšívání a že původnější je buďto normální S a nebo S se spirálami. Uvádí se tam, že se jedná o polovinu svastiky a že je to nejspíš symbol blesku, případně symbol bleskových, slunečních a nebo měsíčních hadů. Zároveń to prý může být symbol ubíhajícího času.

    Ta symbolika hada je zajímavá. Může být symbolem podsvětí (v kořenech stromu světa), ale může být tedy spojen i se sluncem. Což si osobně vysvětluju tak, že had symbolizuje znovuzrození, protože svléká kůži a „omlazuje se“, stejně jako slunce se po zimním slunovratu znovu „rodí“. V Litvě, pokud se nemýlím, mají hady přímo ve svastice: http://www.romuva.lt/new/pav/34.jpg

  3. Hlutwig permalink
    6.2.2012 23.25

    Díky za info., hadí symbolika je daleko pravděpodobnější.
    A ty tečky, co jsou vidět mezi třemi S, není to nějaké souhvězdí ? Třeba Velký či Malý vůz ?

    Pokud se jedná o ostře lomené S, tak Evola píše, že pochází z jakéhosi staroegyptského symbolu žezla. Tyto znaky prý „představovaly strašlivou sílu Slunce, která činí panovníky posvátnými, božskými a neporazitelnými. Objevují se také, jakožto bořící síla, v symbolu nebeské moci, který byl používán zejména olympskými bohy árijské rasy v jejich nepřetržitém boji proti temným titánským a telurickým silám“. Žádné žezlo se mi však nepodařilo najít.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: