Skip to content

Ponědrážka, symboly na domech

6.10.2012

Ponědrážka je obec v okrese Jindřichův Hradec v Jihočeském kraji. Nachází se zde několik pěkně opravených selských domů. Na domech lze spatřit sluneční symboliku na dveřích v podobě do paprsků poskládaných prken, na zdech domů potom sluneční květ, symbol stromu, trojité větvičky, hvězd, ptáky, rovnoramenný kříž z lipových listů a pod. Za povšimnutí také stojí obraz vidlí (v podobě runy algiz), cepu a lopatky překřížených do podoby šestiramenného symbolu.

Komentáře: 9 leave one →
  1. vonrammstein permalink
    7.10.2012 15.06

    A nějaké vysvětlení k těm převládajícím kristovským symbolům nebude?😀

  2. 7.10.2012 15.37

    Už jsem Vás delší dobu nikde nezaregistroval, skoro jsem měl dojem, že jste na nás zapomněl🙂

    Nebude, myslím, že to pro vlastní potěšení zvládnete sám. Já se zajímám o souvislosti vycházející z mnohem starších dob, těch co tvoří mnohem větší a duchovně svobodnější část naší evropské historie, ze které jste, mimochodem, v mnohém čerpali. Což jistě víte, když stále sledujete i zdejší archeologické články z předkřesťanských dob. Viz třeba šestilistý květ v řeckých Mykénách doby bronzové a pod.

  3. vonrammstein permalink
    7.10.2012 22.26

    Nezapomněl, jen jsem měl na práci důležitější věci🙂 Pochopitelně bez urážky.
    Jistě, skoro mám chuť napsat kontračlánek, který by se na základě stejných fotek věnoval křesťanské symbolice. Bohu žel jenom chuť, ne čas. Takže z toho ve finále zase vyjdu jako blbec, neschopnej argumentace.
    Ale nemylte se-mě upřimně zajímají i předkřesťanské časy. Ovšem nehledám je na jihočeských chalupách starých cca 200 let🙂 Já v tom kraji žiju, víte? A potkávám to denně. Neshodneme se v interpretaci🙂

  4. 7.10.2012 23.27

    Však já také netvrdím, že na domech starých cca 200 let jsou vědomé předkřesťanské symboly. Ty symboly ale v mnohých případech pocházejí ještě z předkřesťanských časů, navíc lidové křesťanství si udrželo mnoho starých zvyků – i když třeba nevědomky. Moje interpretace těchto domů tedy není a nikdy nebyla ve smyslu, že se jedná o VĚDOMOU pohanskou symboliku. Spíše poukazuji na to, že i přes totalitní monoteistický nátěr zde občas prosvítají starší vrstvy evropské kultury a duchovna. „Rytířské kříže“ s rozšířenými rameny (jak se vlastně jmenuje ten kříž dnes?) z doby bronzové, tedy pohanské kříže🙂 , jsou prima: https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/06d_bronzova/db43.jpg Je to jako s runami, mnoho runových kamenů ze Skandinávie už nese křesťanské texty, přesto každý ví, že runy mají svůj původ v pohanské kultuře. Pokud jde o nějaké články a kontračlánky: Pište si u sebe co uznáte za vhodné, já na ty stránky stejně nechodím. Normálně nemám potřebu někde agitovat a ani se nějak nábožensky vymezovat. To vymezování se jsem začal občas dělat až potom co jsem poznal „jisté vyznavače jediné správné pravdy určené pro celý Svět“. Prostě a jednoduše nechci žít „ve středověku“. Kam tím mířím víte.

  5. 8.10.2012 7.27

    Ten kříž z doby bronzové je super. To jsem ještě neviděl, dík.

  6. 8.10.2012 7.48

    Miky: Ten odkaz je z tohoto článku, pokud by Tě to zajímalo (Středodunajská mohylová kultura 1):
    https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/06d_bronzova/060d_bronzova.htm

  7. vonrammstein permalink
    8.10.2012 19.26

    A já bych ve středověku žil rád, jen kdyby to šlo🙂 Odkaz si otevřít nemůžu, jsem odpojený od netu. Vím že to zní absurdně, když sem píšu, ale je to tak. Nemůžu si do mailových schránek, nefungujou mi prohlížeče, ale v blogosféře se kupodivu s jistým omezením pohybovat můžu.
    Nevím tím pádem, jaké kříže máte na mysli. Rozšířená ramena se vyskytují na více typech křížů, namátkou maltézský/johanitský, cípatý, tlapatý a několik dalších.

  8. 8.10.2012 21.28

    Tlapatý kříž

  9. vonrammstein permalink
    11.10.2012 21.56

    O. K., už jsem online, ale nemám čas. Podívám se na to o víkendu, pokud tuhle diskusi ještě najdu v TOPu. Pokud ne, neumím si ji dohledat, Mám na WP dva blogy už nějaké 4 roky, ale princip vyhledávání jsem ještě nepochopil. Téma je pro mě ohromně zajímavé, vynasnažím se.

Napsat komentář

